tisdag 26 oktober 2010

RSI Smoothed på OMXS30

För att fortsätta på det här inlägget så kommer här ett test av min version av en utjämnad RSI-indikator.
I vanliga fall är inställningarna för RSI 14 dagar, men baserat på de testar jag gjort på är RSI(14) helt värdelös för att hitta överköpta eller översålda nivåer för de flesta värdepapper. Så, i kreativitetens anda har jag modifierat RSI en aning för att göra den mer träffsäker. Egentligen är beräkningen samma som förut, men jag har ändrat tidsperioden den beräknar värdet på. Jag använder mig av medelvärden för att vikta RS-värdet så att RSI-kurvan blir mer jämn och inte påverkas för mycket av falska signaler.

50 är då mittpunkten för oscillatorn och då SRSI är under eller över så tar portföljerna en position vid stängningen. För jämförelse finns kurvan OMXS30 med i rött.
Värden under 50 utpresterar klar värden över 50 vilket ger förtroende till indikatorn. Dock så verkar den få det kämpigt i dåliga börsår, något som kanske kan förbättras genom att lägga till ett trendfilter.

För att avsluta så är här SRSI på OMXS30 för de senaste 100 börsdagarna.



KvA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar