lördag 15 januari 2011

MA200-Oscillator

Mycket av min senaste tid har gått ut på att undersöka trendstrategier då jag försöker utveckla en strategi för att handla fonder. Här är en indikator som jag vill dela med mig av. Den går ut på att ta den dagliga förändringen för ett 200-dagars medelvärde och sedan ta den procentuella rangen för dagens värde av alla värden för 252 dagar (procentrank).

Köp när oscillator är över 0,5 och dagens värde är positivt, vi försöker alltså investera när MA200 lutar mer uppåt än normalt. Ett diagram för utvecklingen på OMXS30 kommer här.



Strategin har varit bra på att fånga de starkaste trenderna och hållit sig utanför när en stark trend saknades. Antalet affärer är 76st med en genomsnittlig avkastning per affär på 3,57%. Andelen affärer som går med vinst ligger på 45%, så avkastningen kommer från att förlusterna är mindre än vinsterna.

Ganska bra för en strategi jag kom på nyss, den är ännu inte optimerad eller anpassad vilket gör att jag har förtroende för konceptet. Ytterligare justeringar kan nog öka prestationen.

Jag misslyckades med att komma på ett coolt namn så fort (KvA Super Trend Oscillator). Den nuvarande beteckningen förklarar ganska vagt vad det handlar om. Känner er fria att kalla den vad ni vill och testa den själva.

KvA

2 kommentarer:

  1. Hur har börsen gått under dessa år? Låg risk ser det ut som vilket såklart är positivt!

    SvaraRadera
  2. Ungefär samma, skiljer några procent till strategins fördel.

    SvaraRadera