tisdag 23 november 2010

Boken om trading

I det genomsnittliga biblioteket så finns det nog åtminstone en bok om aktiehandel och i mitt lokala bibliotek hittade jag Boken om trading. Tydligen så ska den vara ganska välkänd. Min idé var att testa om det gick att kvantifiera några fördelar inom tekniska analys som presenterades i boken och förhoppningsvis kanske hitta något intressant.

Som alla vet så tjänar tekniska analytiker alltid mer på att sälja böcker och kurser till godtrogna än att faktiskt handla själva baserat på vad de lär ut. Därav är alla koncept i boken redan välkända och går mer eller mindre att hitta på internet med några sekunders googlande. Jag fastnade för ett kapitel med titeln Gerillatrading, som går ut på att hoppa på en aktie med en fördelaktig setup för att hoppa ur med förhoppningsvis hög vinst. Kapitlet går igenom några enkla strategier som skulle kunna testas objektivt för att undersöka dugligheten hos setupen. Dessa strategier inkluderar key reversal day, two day reversal, one day reversal...

Bara strategier som kan beskrivas för ett program kommer att testas. Den vanliga ansatsen till trading är att använda sig av påståenden och teorier som är allmänt kända så som att en gap uppåt är en indikation på ytterligare positiv rörelse. Få väljer egentligen att ifrågasätta varför det skulle gälla och ännu färre tar sig tid att faktiskt testa teorierna utan sina egna förutfattade meningar. Min strävan är att vara så objektiv som möjligt och att kritiskt granska vad värdet i påståendena från tekniska analysens förespråkare. Om inte så hoppas jag att någon ser till att hålla mig över elden. 







Uppdatering: Här är analyserna som gjordes;


KvA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar